De Power Puber training

2700,1195594369,2

Ze komt de praktijk binnen, een beetje verlegen nog. Haar vader loopt voor haar uit. Ik stap op haar af, een glimlach op mijn gezicht, een zekere en tegelijk uitnodigende houding. Ik wil dat ze zich welkom en veilig voelt, en dit wil ik uitstralen. Ze schudt me de hand. Een verrassend stevige handdruk valt me op en ik zie haar kracht. Wonderlijk dat een kind dat het gevoel heeft te weinig zelfvertrouwen te hebben toch zoveel kracht uit kan stralen. De kracht zit in haar, staat voor een aantal van haar kwaliteiten, alleen lijkt zij dit nog niet te beseffen.

De Powerpubertraining start altijd met een intake waar de ouder(s) en het kind bij zijn. Ik stel L en haar ouders wat vragen om L beter te leren kennen. Eerst vertelt ze nog niet zoveel, ze kijkt veel om zich heen. Mooi zoals ze de omgeving scant en zoekt naar zekerheden, haar plekje probeert te bepalen. Ik geef haar de ruimte, stel eerst wat luchtige vragen, praat wat over koetjes en kalfjes. Ze vertelt uiteindelijk dat ze 14 jaar is en dat haar sterrenbeeld tweelingen is. Het ijs is gebroken als ik vertel dat ik jaren geleden een astrologiecursus heb gevolgd, dat mijn dochter ook tweelingen is.

Ik vertel wat meer over mijzelf, wie ik ben, waarom ik graag met kinderen werk, dat mijn kinderen als pubers soms ook hulp nodig hadden. We praten over wat het nu betekent om een puber te zijn; alle lichamelijke veranderingen, de hormonen, de emoties, het opeens veel zelf moeten regelen, het loskomen van ouders. Het is spannend en op bepaalde momenten helemaal niet makkelijk. L slaakt een zucht van verlichting. “Fijn dat je me begrijpt”, lees ik van haar gezicht. Ook haar ouders lijken opgelucht; ze zijn niet de enigen die een puberende dochter lastig vinden.

Dit keer eindig ik het gesprek met het kwaliteitenspel. Het spel helpt ouder en kind elkaars kwaliteiten zien en erkennen. Ik laat ze 3 kwaliteiten voor elkaar kiezen. We praten over de gekozen kwaliteiten, wat maakt dat je dit in de ander terugziet, waarin verschillen jullie, waarin zijn jullie hetzelfde? Tot slot kijken we hoe ze hun kwaliteiten in kunnen zetten om elkaar te helpen.

Agenda’s worden getrokken en we maken afspraken voor de komende 7 trainingsmomenten van de Powerpubertraining. Ik stem altijd af hoeveel tijd ik tussen de trainingsmomenten laat. Huiswerk is geen verplichting tijdens de training, omdat pubers vaak van school al veel huiswerk moeten maken, maar ik zeg wel altijd dat veel oefenen maakt dat het geleerde makkelijker eigen wordt gemaakt. Juist omdat L dit huiswerk graag ook wil maken komen we uit op eens in de 3 weken, zo houdt ze voldoende tijd over voor haar schoolwerk.

Tijdens de trainingsmomenten van een uur komt L alleen. We gebruiken het werkboek “Powerpubertraining” dat bij de training inbegrepen is. Tijdens de training start ik elke keer met een verhaal of met één van de ontspanningsoefeningen uit het boek. Thuis kan ze het verhaal nog eens nalezen en mag ze regelmatig de ontspanningsoefeningen doen. Ze vertelt later dat de oefeningen haar vooral voor het slapen helpen als haar hoofd zo vol alle indrukken van de dag zit.

We filosoferen over hetgeen in de verhalen gebeurt, dingen die L uit haar eigen leven herkent. We hebben het over haar brein, over emoties die haar soms overvallen en ook over hoe ze zich nou het beste in een groep kan gedragen. We tekenen, schrijven, spelen spelletjes.

Het eindgesprek vindt alleen met de ouders plaats. Zij vertellen dat L zoveel meer zelfvertrouwen heeft gekregen, natuurlijk durft ze nu niet opeens alles, dit past gewoon niet bij haar introverte karakter. Maar ze weet nu hoe ze zichzelf kan ontspannen als ze zich gestrest voelt, hoe ze zich kan gedragen als ze zich in een groep wat ongemakkelijk voelt, ze herkent haar emoties en die van anderen beter en kan deze ook beter accepteren. “Het is zo’n mooie meid en ze kan dit nu eindelijk zelf zien”, zegt moeder ontroerd.

Ook ik voel me ontroerd en heel tevreden want dat is wat ik kinderen wil laten zien: ze mogen trots zijn op wie ze zijn, om hoe ze zijn, ze mogen hun kwaliteiten ontdekken en leren hoe ze deze in kunnen zetten, maar ook mogen ze hun valkuilen leren zien en deze accepteren en respecteren. Het hoort er allemaal bij.

Gun jij jouw kind ook een extra steuntje in de rug? Informeer vrijblijvend wat de Powerpubertraining of één van de andere trainingen jouw kind kan brengen.

Angela Stolting-Alexander

Praktijk Horen Zien en Begrijpen

www.horenzienenbegrijpen.nl

info@horenzienenbegrijpen.nl

Een reactie plaatsen